donderdag 29 november 2007

Nuance

Gisteravond heb ik heerlijk gegeten met uitzonderlijk goed gezelschap in Oliva. Oliva is een geweldig Italiaans restaurant in Rotterdam waar gebruik wordt gemaakt van pure, (voornamelijk) biologische produkten.

Belangrijker dan het eten is uiteraard het gezelschap. Ik ben maar een bofkont. Ik ben omringd door mensen die niet direct met een oordeel klaar staan. Die luisteren, nadenken en pas dan, als ze alle informatie hebben, een mening formuleren. Ik heb het gevoel dat dat een zeldzaamheid is, tegenwoordig.

Politici, met notabene een liberale achtergrond, kotsen werkelijk teksten uit over de Koran: het is een geweldadig boek, het moet verboden worden, we maken een film over de Koran om te laten zien dat het een fascistisch boek is dat mensen aanzet tot gruweldaden.

Ik pretendeer geen kennis te hebben over wat er wel of niet wordt verkondigd in de Koran, maar ik vermoed dat de politici in kwestie zich ook niet hebben verdiept in deze tekst. Ik vind het een schande dat volksvertegenwoordigers zich zo onzorgvuldig en ongenuanceerd uitlaten over teksten die door de eeuwen heen voor zoveel mensen zo belangrijk zijn geweest.

Tot mijn grote schrik en verontwaardiging kwam ik erachter dat in Saoedi Arabiƫ het bezitten van een Bijbel verboden is en dat op het bezitten van een Bijbel lijfstraffen staan. Ik hoop dat we in dit land niet ook de kant op gaan waarbij heilige geschriften worden verboden. Ik hoop dat vrijheid van godsdienst hoog in het vaandel blijft staan.

Geen opmerkingen: