woensdag 12 maart 2008

Twijfel

Maria huilt
Mijn God, bestaat u wel
of zijn mijn tranen zinloos
Jan Rot's vertaling van de aria Erbarme Dich uit de Mattheus Passion
De tijd van de passies is weer aangebroken: we herdenken het lijden en de wederopstanding van Christus. Bovenstaande tekst komt uit de Mattheus Passie door Jan Rot. Deze aria, in het de originele versie erbame dich, verwoordt het gevoel van Maria op het moment dat Christus is gestorven. Ze laat ons het verdriet voelen van mensen die iemand verliezen: de radeloze, snijdende pijn die representeert dat de fysieke band tussen geliefden is doorgesneden.
Deze aria herbergt voor mij nog een ander gevoel. Het geeft precies weer wat er tussen mij en God staat: de angst dat het allemaal een illusie is. De angst dat ik het me allemaal maar in mijn hoofd haal: bestaat u wel? en als u bestaat, waarom omarmt u mij dan niet als ik het zo hard nodig heb.

Geen opmerkingen: