woensdag 23 april 2008

Dieren zijn precies als mensen?

De ANWB geeft het advies dat wanneer er een dier, zoals een hert of een zwijn, voor je auto loopt je het beste hard kunt remmen en het dier kunt aanrijden. Blijkbaar leidt het ontwijken van dieren in dit soort situaties door automobilisten tot een grotere kans op het gewond raken of overlijden van de mensen in de auto of andere verkeersdeelnemers. De ANWB zegt dat het aanrijden van het dier dan beter is want "een mensenleven is meer waard dan een dierenleven".

Tja...ik begrijp dat natuurlijk wel. En, eerlijk gezegd, als ik het persoonlijk opvat, als het om mijn eigen leven gaat of dat van mijn omgeving zou ik dat advies ook geven...maar...daar gaat even niet om, het gaat hier om de achterliggende idee.

Zijn mensenlevens meer waard dan dierenlevens? Waarom zou dat zo zijn? Wat betekent dat "meer waard"? Hoe evalueer je wiens leven meer waard is? Kan je dierenlevens en mensenlevens vergelijken? Ik weet het niet.

Mijn gedachte hierover is dat het niet aan ons is om te beschikken over leven of dood: noch over het leven van mensen noch over het leven van dieren. Ik denk dat we dieper zouden moeten nadenken over het gemak waarmee we dieren (en ja...daar bedoel ik ook spinnen, vliegen en muggen mee) van het leven beroven. Ik ben ervan overtuigd dat wij niet zo gemakzuchtig zouden moeten omgaan met leven en dood. En natuurlijk...ik ben ook geen veganist...en misschien zou ik dat wel moeten zijn. Ik weet het niet.

Het volgende citaat uit Lord of the Rings vat dit goed samen:
"Many that live deserve death. Some that die deserve life. Can you give it to them, Frodo? Do not be too eager to deal out death in judgment. Even the very wise cannot see all ends."

Geen opmerkingen: